Jelenlegi hely

Kutatás-fejlesztési programjaink

Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Hivatal, Új Magyarország Fejlesztési Terv, Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP).

Egy, a környezeti mérésekkel, térképezéssel, és a vonatkozó jogi szabályozással és szabványokkal kapcsolatos tudástár levegő- és zajfejezetének kidolgozása, valamint a www.enfo.hu weboldal informatikai rendszerének tesztelése és fejlesztése

Megbízó: Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Alkalmazott Biotechnológiai és Élelmiszertudományi Tanszék, Környezeti Mikrobiológiai és Biotechnológiai Kutatócsoport

Innováció a zajcsökkentés területén

„Az Akusztika Kft. innovációs eredményeinek alkalmazása az irodai zajcsökkentés területén” elnevezésű, az Európai Unió által támogatott projekt azt a cél tűzte kis maga elé, hogy a dekorációs alternatívákat is figyelembe véve fejlessze az akusztikai környezetet. A vállalatoknál sok irodának, tárgyalóteremnek és előadóteremnek rossz az akusztikája, ami a hosszú visszaverődési idők (a teremben kialakuló visszhangok) miatt gátolja a beszédértést. Ez kihatással van a napi munkára és a tárgyalások minőségére is. Az alkalmazott anyag két funkciót tölt be: elsősorban csökkenti a visszaverődést, másodsorban pedig dekoratív célú. A rezonátorhatás létrehozásához tehát fontos a habok és lamináló textilek (közvetlenül nyomtatható textilek), ragasztó filmek, a faváz, valamint a hátoldal műszaki specifikációinak vizsgálata. A szakértőink által végzett visszaverődés-mérések segítségével meg lehet határozni az elnyelődést különböző frekvenciáknál. A vizsgálatok minden lehetséges tényezőt figyelembe vesznek, így az eredmény egy, a belső akusztikát módosító eszköz, ami az elnyelő felületet dekoratív elemekkel kombinálja.

Innováció az immisszió mérés területén

Az „Innováció az immisszió mérés területén” című, az Európai Unió által támogatott projektben azt a célt tűztük ki, hogy összehasonlítsuk az alkalmazott referencia és nem referencia immissziómérési módszereket. A levegőben lévő porimmisszó mérésére két nagyon gyakran alkalmazott módszer létezik:

Az első egy tömegmérési eljárás, a második pedig egy bétaabszorpción alapuló módszer. A tömegmérés esetében a filter tömegnövekedését számítjuk ki, a béta-abszorpciós mérés esetében pedig a szűrőszalagon elválasztott szilárd anyagot tudjuk béta-sugárzás alapján mérni. Mindkét módszer alkalmazható, de csak a tömegmérés elégíti ki a normákat, így ez lett a referenciamódszer. Azonban hátránya ennek a módszernek, hogy az eredmények csak meglehetős késéssel állnak rendelkezésre, és a filtert rendszeresen cserélni kell. A béta-abszorpció esetében viszont automatikus a mérés és az adatok azonnal hozzáférhetőek.

Ez szmogriadók esetén nagyon fontos. Korábban nem vizsgálták a két típusú módszer egyenértékűségét vagy az esetleges potenciális konverzió lehetőségét és módját. A projekt keretében megvizsgáljuk majd a két módszer közötti összefüggéseket. Kifejlesztünk egy konverziós eljárást, ami minden egyes mérésnél ugyanolyan minőségű adatokat biztosít. Megvizsgáljuk a PM10, PM2 és PM1 teljes porfrakciókat, illetve részarányukat. Emellett megvizsgáljuk, hogy ha csak a PM10-et mérjük, akkor meg tudjuk-e határozni a többi frakció PM2,5 és PM1 értékét. A fejlesztő szakértők a párhuzamos vizsgálatokból meghatározzák az összefüggéseket és előkészítik az eljárás validálását, majd meghatározzák egy, a referenciamódszerhez kapcsolódó automatikus rendszer alkalmazhatóságát.

Folyamatban lévő kutatás-fejlesztési programok

Hanggátló falak és hanggátló tokozás

Sok gép túlságosan zajos, ami a közeli receptorok számára zavaró lehet. Jelenleg olyan hanggátló burkolatokat gyártunk és telepítünk, amelyek újrahasznosított gumiabroncsokból készült panelekből állnak. A tesztelés és gyártmányfejlesztés jelenleg folyik akkreditált laboratóriumunkban.

ITES rendszer

Az ITES az Intelligens Környezetközpontú Közlekedésirányítási Rendszer rövidítése, és egy olyan rendszert jelent, ami forgalmas városokban alakítható ki a közlekedésből származó szennyezés hosszú távú csökkentése érdekében. A rendszer úgy működik, hogy monitorozza a légszennyezettségi szinteket és a forgalomsűrűséget egy adott város különböző pontjain. Ha már megmértük a forgalmat és a kapcsolódó szennyezést, akkor bevezethetünk egy forgalomterelési tervet, amivel csökkenthető a szennyezés a város bizonyos területein. A cél, hogy folyamatos visszajelzést adjunk az érdekelteknek a városban és segítsünk hosszú távú megoldást találni a környezetszennyezés problémájára.

Kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!